BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Wednesday, October 20, 2010

Renungkanlah:Menuntut ilmu biarlah hingga ke hujung nyawa


Pesara 100 tahun masuk universiti


GUWAHATI, (India): Seorang lelaki India yang akan berusia 100 tahun telah mendaftar masuk di universiti dan mendakwa tiada istilah lambat untuk menuntut ilmu.
“Tiada batasan umur untuk menuntut ilmu,” kata Bholaram Das (gambar), pesara hakim sejak 39 tahun lalu di timur-laut bandar Guwahati. Das akan melanjutkan pengajian doktor falsafah dan melakukan penyelidikan mengenai peranan desa kelahirannya dalam perkembangan agama Hindu.

Das yang mempunyai lima anak lelaki, seorang anak perempuan, 10 cucu dan seorang cicit dilahirkan pada 16 Oktober 1911 ketika India masih menjadi koloni British mencecah usia 99 tahun hujung minggu lalu.

“Saya sudah menjalani kehidupan yang sungguh bermakna selama hampir 100 tahun. “Saya sudah menjadi guru, membabitkan diri dalam politik dengan menyertai parti Kongres pada 1945, menjadi peguam kemudian magistret dan bersara sebagai seorang hakim pada 1971,” kata Das.
“Jarang sekali ada pelajar universiti berusia 100 tahun di mana-mana pun dalam dunia ini,” ujar Naib Canselor Universiti Guwahati, Okhil Kumar Medhi. - AFP


Empunya blog:Menuntut ilmu biarlah hingga ke hujung nyawa.Tidak rugi seseorang yang mempunyai banyak ilmu berbanding mereka yang mengumpul harta benda dan kekayaan sahaja.Jika anda mempunyai banyak harta anda terpaksa menjaganya,akan tetapi jika anda ada mempunyai banyak ilmu,ilmu itu akan menjaga anda..InsyaAllah,Allah akan memberi keberkatan di dunia dan di akhirat kepada orang yang mencintai ilmu..

0 comments: