BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Friday, November 26, 2010

Bencana kemarau sudah sampai kepada Israel laknatullah

Sesungguhnya telah datang bencana kepada Israel.Umat Islam teruskan berdoa kepada Allah.Bebaskan Palestin dari penindasan rejim zionis


Pemimpin agama Israel minta hujan





BEBERAPA lelaki Yahudi meniup alat muzik shofar sebelum majlis penyembahan meminta hujan diadakan di atas bot di laut Galilee, utara Israel pada Rabu lalu.
TEL AVIV - Sejumlah pemimpin agama Israel melakukan upacara ritual bagi meminta hujan turun selepas pegawai-pegawai ramalan kaji cuaca meramalkan musim tanpa hujan akan berterusan sehingga bulan depan.
Dua pemimpin agama Yahudi, Yona Metzger dan Shlomo Amar turut mengisytiharkan hari istimewa untuk berpuasa dan berdoa ekoran kemarau yang melanda Israel.
Puasa itu dilakukan kelmarin dan ia akan sekali lagi dilakukan pada Isnin ini. Kelmarin, kedua-dua mereka pergi ke Taman Honi Hame'agel di tepi Laut Galilee untuk berdoa supaya hujan turun.
Dua pemimpin agama Yahudi turut menaiki belon panas dekat Kibbutz Ruhama di Negev bagi melakukan upacara ritual itu semasa berada di udara untuk meminta hujan turun kelmarin.
Pada Isnin ini, mereka meminta semua penduduk Yahudi sama ada di dalam Israel atau di luar negara supaya mengadakan sesi khas selain berpuasa untuk meminta hujan.
Tidak ada hujan yang turun sepanjang bulan ini.






GAMBAR menunjukkan seorang pemimpin agama Yahudi (berjanggut) menaiki belon udara panas untuk meminta hujan dekat Kibbutz Ruhama di Negev kelmarin.
Ramai pegawai ramalan kaji cuaca menyatakan musim tanpa hujan akan berterusan sehingga permulaan Disember.
Dua minggu lalu, pemimpin agama Yahudi, Kristian dan Islam turut mengendalikan majlis doa untuk meminta hujan di kampung Wallaja. - Agensi

video lucu dan kreatif :dR. Rozmey hampa dengan kutipan 2 Alam

bukan nk mentertawakan sesiapa tapi videoklip ini amat menarik dan lucu.Harap maaf kepada sesiapa yg berkenaaan.apa yang menarik untuk ditonton adalah idea dan jalan crita ini disampaikan bukan mengutuk mana-mana pihak.saksikan lah video lawak dan kreatif ini..

Saturday, November 20, 2010

Muslim Univesity first ever in California

Universiti Muslim pertama di California


2010/11/24
Penubuhan tangani kebencian terhadap Islam

BERKELEY: Sebuah universiti Muslim pertama dibuka di California, Amerika Syarikat, bertujuan mengatasi kebencian dan ketidakpercayaan terhadap Islam dengan menonjolkan versi Islam Amerika lebih sederhana.

Walaupun kelas pertamanya hanya mempunyai 15 pelajar dan menyewa blok ruang pejabat daripada kampus Universiti California. Kolej Zaytuna berharap akan menjadi universiti Muslim AS pertama yang diiktiraf, setanding dengan gergasi akademik yang mempunyai kaitan agama seperti Universiti Columbia dan Rutgers. Setiap kumpulan agama yang datang ke AS akhirnya akan sampai ke tahap di mana mereka perlu membentuk sebuah institusi bagi memastikan mereka terus kekal, dan masyarakat kami sudah tiba ke peringkat itu, kata Hamza Yusuf, pengasas bersama Kolej Zaytuna, yang juga sarjana terkemuka mengenai Islam klasik di Barat. Lebih 30 peratus rakyat Amerika percaya Islam menggalakkan keganasan, dan ramai berpendapat agama berkenaan tiada tempatnya di negara Judeo-Kristian itu, menurut tinjauan pendapat terbaru Pusat Penyelidikan Pew.

Perdebatan masih lagi diadakan mengenai kesesuaian penempatan sebuah masjid berhampiran tapak serangan 11 September, 2001 di New York, yang dilihat oleh penganalisis sebagai petanda jelas mengenai syak wasangka AS terhadap Islam.

Pengasas Zaytuna menyatakan diskriminasi yang dihadapi Muslim di Amerika Syarikat tiada bezanya dengan pengalaman Katolik pada abad ke-19 atau Yahudi pada abad ke-20, dan hanya masa menjadi penentuan sama ada mereka diterima sepenuhnya.

Pendidikan secara umumnya adalah penyelesaian utama bagi menangani kejahilan, kata Hatem Bazian, pengerusi hal ehwal akademik Kolej Zaytuna, yang juga mengajar di Universiti California, Berkeley.
Program empat tahun itu menawarkan kursus dalam kesusasteraan Islam, perundangan, teologi dan sejarah dan terbuka kepada semua penganut agama, walaupun semua pelajar yang ada sekarang adalah Muslim, daripada pelbagai latar belakang.

Terdapat institusi pendidikan tinggi Muslim lain di Amerika, tetapi Zaytuna berharap akan menjadi yang pertama memperoleh akreditasi dalam kalangan universiti tertinggi. Reuters

Thursday, November 18, 2010

Selamat aidil adha kepada semua....

Masihbelum terlambat untuk aku mengucapkan selamat menyambut hari raya korban kepada semua masyarakat Islam di dunia.Hari raya ini 'spesial'skit sebab pertama kali beraya di rumah mertua...terima kasih tok kerana balas daging korban yang byk dan mak mertua yang menjamukan nasi daging dan kurma daging yang memang enak..trima kasih kepada keluarga baru ku.Bermaknanya hari raya tahun ini....

Lambakan Warga Asing:Ada anda kesah?

Teringat lagi ketika aku masih belajar di UM,aku dan kawan2 tak balik raya Haji..Kami pun pi la ronda-ronda sekitar KL.Terkejut kami sebab rasa macam tempat asing sedangkan kami berada di tanah air kami.Apa tidaknya pergi mana saja di pusat bandar nampak muka warga asing ja...naik seram pun ada ,kalu depa menyerang...Kami pun terpaksa berhati-hati dan beredar dari kawasan yang dijangka tidak selamat dek gerombolan pendatang asing yang nampak mendatangkan rasa was-was.Isu ini tak perlu dibangkitkan lagi.Sejak Tahun 2004 pun dah jadi budaya mereka bila ada cuti ,mereka akan berkumpul dan berhimpun di perkarangan pusat bandar dan KLCC(kononnya kebangaan negara last2 org asing yang tawan dek sikap ada aku kesah warga tempatan dan pihak berkuasa.Warga tempatan pulak ramai berpusu-pusu balik kampung.tinggal sekerat dua yang x balik.Kl jadi pekan merekalah.Sikap pejam mata pihak berkuasa pula dan tiada tindakan susulan telah menyokong budaya mereka ini.Tercemarla imej Malaysia di mata pelancong-pelancong.Guna otak skit la pihak berkuasa... buatla apa-apa taktik dan strategi membendung budaya ini.Tak kan tu pun nak bagitau. Last-last depa merusuh dan tawan KL anda baru nak kalut dan jadi 'kepoh'.Ada anda kesah?

Rimas warga asing ramai(harian metro,18 nov 2010)




MACAM-MACAM RAGAM...kehadiran warga asing di Taman KLCC menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan penduduk tempatan dan pelancong.
KUALA LUMPUR: Seperti biasa, setiap kali cuti umum, tempat tumpuan di ibu kota antaranya Taman KLCC dipenuhi ratusan warga asing yang berkumpul beramai-ramai dan melepak di kawasan berkenaan hingga menimbulkan keadaan kurang selesa kepada pelancong asing dan warga tempatan.

Ada antara mereka yang bukan saja berehat, malah melanggar peraturan dengan menceroboh masuk ke dalam kolam air pancut di hadapan Suria KLCC hingga mencacatkan pemandangan di kawasan berkenaan.


Malah, tidak kurang juga yang bersikap keterlaluan apabila tanpa segan silu bercumbu di khalayak ramai.


Suri rumah, yang hanya mahu dikenali sebagai Siti, 34, berkata dia bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga berikutan kehadiran terlalu ramai warga asing di taman berkenaan.


“Ini kali pertama saya dan suami datang ke sini kerana tidak dapat pulang ke kampung sempena Aidiladha, tetapi saya terkejut dengan kehadiran warga asing yang terlalu ramai sehingga saya rasa seolah-olah tidak berada di Malaysia,” katanya.


Emelan Nordin, 25, dari Sabah berkata, walaupun dia sudah biasa dengan keadaan berkenaan, namun berharap pihak bertanggungjawab meningkatkan tahap keselamatan di kawasan itu.




“Walaupun mereka tidak mengganggu atau membuat kacau, namun pemantauan rapi perlu dilakukan kerana bukan hanya kami warga tempatan, malah saya yakin pelancong juga tidak selesa dengan sikap mereka.


“Tidak hanya melanggar peraturan yang ditetapkan di taman ini, ada juga antaranya tidak langsung menjaga kebersihan dengan membuang sampah dan meludah di merata tempat,” katanya.



Bagi warga Indonesia, Hilhamjayadi, 36, cuti umum yang diperoleh digunakan sepenuhnya untuk bertemu rakan dan saudara-mara yang tidak dapat pulang menyambut Aidiladha di kampung halaman dan berkongsi pengalaman bekerja di Malaysia.


“Inilah masanya untuk kami bertemu, berkumpul sebegini sedikit sebanyak dapat mengurangkan kerinduan terhadap keluarga di kampung. “Mungkin sikap tindakan kami berkumpul dipandang serong sesetengah pihak, namun sebenarnya tiada apa yang kami lakukan, hanya berkongsi cerita,” katanya.


Tinjauan mendapati kebanyakan warga tempatan mengunjungi kolam kanak-kanak dengan membawa anak-anak mereka di bawah 12 tahun untuk bermain di sana lebih-lebih lagi sempena cuti sekolah sekarang.

Tuesday, November 16, 2010

wanita lebih selamat dengan lelaki perokok kerana....

Saturday, November 13, 2010

Konspirasi 'shoalin soccer' dalam perlawanan CHINA vs MALAYSIA

Semalam aku naik meluat dan menyampah tengok perlawanan bola sepak antara CHINA dan MALAYSIA.Apa tidaknya pengadilan yang nyatakan berat sebelah(berat banyak)yang berpihak pada tuan rumah.Pengadil Autralia (Jahanam) seperti berpakat dengan tuan rumah untuk menjatuhkan MALAYSIA.Perlawanan ini ibarat perlawanan akhir dalam cerita SHOULIN SOCCER dimana pengadil-pengadil telah diberi rasuah dan apa-apapun diakhirnya mesti ditetapkan pasukan jahat menang .Pantang buat salah sedikit mesti kena kad merah atau penalti.CHINA kalu main tak tipu tak bolehkah?Main kat CHINA je mesti nak tipu.Tambah main ngan MALAYSIA pulak.Sebab MALAYSIA ini depa tau 'Berbudi bahasa'.Tu yang depa berani tu.Negara lain, jgn harap depa berani nak buat sebab depa tau negara lain gerenti mengamuk punya.silap-silap semua keluar padang(protes, bertumbuk dan bergaduh).Cuma MALAYSIA ini sahaja baik sangat.Sebab tu mana-mana negara berani buat kat MALAYSIA.BADMINTON pun sama,berapa kali depa buat tipu kat MALAYSIA.Budi bahasa pun biarlah bertempat.Jangan biar orang berani pijak kepala kita.Maruah perlu dipertahankan jangan jadi pondan.Apa-apapun MALAYSIA layak ke pusingan kedua.Orang yang benar mesti beroleh kemenangan akhirnya jugak. Lepas ni kita kena berjaga-jaga lawan ngan CHINA. Jaga-jaga nanti depa main tipu lagi dalam "BADMINTON" macam selalu la main kat tempat depa.

Malaysia tumbang angkara pengadil (kosmo,14 nov 2010)




REAKSI Safiq yang ternyata kecewa selepas dilayangkan kad merah pada pertemuan menentang China di Stadium Tianhe, Guangzhou, China semalam. Malaysia tewas 0-3.

--------------------------------------------------------------------------------


MALAYSIA tewas 0-3 kepada China pada perlawanan penuh kontroversi dalam saingan Kumpulan A temasya Sukan Asia 2010 di Stadium Tianhe, Guangzhou malam tadi.

Ini kerana pengadil dari Australia, Ben Williams telah melayangkan tiga kad merah kepada Mahali Jasuli, Safiq Rahim dan S. Kunanlan.

Selain itu, lima pemain lain iaitu Fadhli Shas, Norshahrul Idlan Talaha, Amar Rohidan, Asraruddin Putra Omar dan Muslim Ahmad turut dilayangkan kad kuning berbanding pemain China yang langsung tidak diberi sebarang kad.

Jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal jelas begitu berang dengan keputusan 'berat sebelah' pengadil yang sama sekali telah meranapkan hasrat Malaysia sekurang-kurangnya mencatat keputusan seri dengan China.

"Ini pertama kali dalam sejarah saya melihat pengadil seteruk ini. Ini juga pertama kali saya bertindak untuk memberi komen terhadap pengadil.

"Saya cukup kecewa. Jika satu kad merah tidak mengapa. Ini kami terpaksa main sembilan pemain sepanjang 55 minit dan lapan pemain pada 10 minit terakhir," kata Rajagobal pada sidang media selepas perlawanan semalam.

Pada minit ke-24, Mahali dilayangkan kad merah setelah didakwa sengaja menyepak bola ke luar padang manakala Safiq turut menerima nasib sama kerana dikatakan cuba membantah keputusan pengadil.

Kunanlan pula menerima kad kuning pertama pada minit ke-79 dan kad kuning kedua seterusnya kad merah seminit kemudian kerana memberikan sepakan penalti.

"Semua pemain telah berkerja keras biarpun terpaksa lawan 11 pemain. Cuma sukar untuk terus bertahan pada baki 45 minit dengan kekurangan pemain," jelasnya.

Gol pertama China dijaringkan Li Jianbin menerusi tandukan selepas sepakan percuma pada minit ke-61 diikuti gol kedua hasil sepakan percuma Zhao Honglue pada minit ke-64 sebelum Zhang Linpeng menyudahkan sepakan penalti pada minit ke-82.




KONTROVERSI... Williams melayangkan kad merah kepada kapten Malaysia, Safiq Rahim (tengah) pada aksi di Stadium Tianhe, Guangzhou semalam. Malaysia tewas 0-3.

--------------------------------------------------------------------------------
Sementara itu, Safiq yang merupakan ketua pasukan negara memberitahu: "Saya hanya tanya pengadil kenapa Mahali dilayangkan kad merah. Kemudian saya diberi kad kuning.

"Apabila saya tanya pula kenapa saya kena kad kuning, pengadil terus keluarkan pula kad merah," katanya.

Malaysia bagaimanapun tetap berjaya layak ke pusingan kedua selaku empat pasukan tempat ketiga terbaik dan akan bertemu juara Kumpulan B, Iran petang esok.

Friday, November 12, 2010

Adab berguru dalam Islam yang telah dipinggirkan

inilah sebenarnya adab berguru dalam Islam yang membawa keberkatan kepada anak murid.Anda bacalah dan anda bandingkanlah dengan para pelajar sekarang.Betapa terpesongnya sikap menuntut ilmu pelajar zaman sekarang.Sebab itu banyak para pelajar yang jahil dan terlibat dalam masalah sosial kerana hilang keberkatan ilmu yang dipelajarinya.Sesungguhnya Masyarakat tidak didedahkan adab berguru dalam Islam ini.Sebagai pendidik atau masyarakat prihatin tolonglah sebarkan adab ini kepada murid-murid,anak-anak,keluarga atau masyarakat disekeliling anda.Jangan biarkan kejahilan melanda generasi baru kita...





Adab dan Syarat penting mencari ilmu, Berguru dalam Islam

GURU atau pendidik disanjung dan dimuliakan kerana ilmunya. Nabi Muhammad SAW bersabda bermaksud: "Kelebihan orang yang berilmu berbanding abid samalah seperti kelebihan bulan purnama berbanding segala bintang."(Sunan Abu Daud dan at-Tirmizi)

Kelebihan dinyatakan Rasulullah itu ternyata disebabkan manfaat ilmu disampaikan oleh orang berilmu. Dalam konteks perbincangan kita, golongan guru khususnya.

Kelebihan guru dan pendidik sering dibicarakan hingga pujangga turut mengibaratkan guru seperti bintang di langit yang menerangi kegelapan di laut dan di darat. Justeru, seseorang pengembara dikatakan akan tersesat jalan apabila bintang menghilang.

Demikian juga ibaratnya kehidupan manusia tanpa bimbingan guru yang akan kehilangan arah panduan. Lalu, akhirnya tersesat jalan.

Secara ringkas, antara sebab guru wajib dimuliakan kerana;

Pertama, guru ialah insan mulia dan tinggi kedudukannya. Sebagai orang berilmu yang dijamin Allah ketinggian kedudukannya seperti yang disebutkan dalam satu ayat-Nya, guru tentu memiliki kemuliaan yang perlu dipertahankan. Bahkan, dalam satu ayat-Nya, Allah menggandingkan orang berilmu dengan malaikat. (Maksud surah Ali Imran, ayat 18)

Kedua, yang mewajibkan kita menghormati guru kerana mereka memiliki kebijaksanaan. Seperti dimaklumkan, manusia dapat mengendalikan hidupnya dengan sempurna berdasarkan keimanan dan kebijaksanaan. Begitu dengan guru.

Dengan kebijaksanaannya, guru berupaya membentuk dan mengembangkan daya keilmuan serta kebijaksanaan dalam diri muridnya. Perkara ini tentu dapat melahirkan generasi yang cemerlang akhlak dan peribadinya.

Ketiga, guru menyumbang bakti yang sangat besar. Jasa guru terlalu besar hingga tidak terungkap oleh kata-kata.

Bayangkanlah betapa besarnya jasa guru membimbing hidup manusia seluruhnya dengan ilmu yang diajarnya. Hidup tanpa ilmu sama seperti hidup dalam kegelapan. Ibarat nur, ilmu menerangi hidup manusia. Umpama lilin, guru membakar diri, menerangi kegelapan.

Sejarah membuktikan bahawa manusia berjaya mencapai kegemilangan menerusi ilmu dan kebijaksanaan. Demikian seterusnya dengan teknologi baru hari ini yang dicipta berdasarkan kedua-dua elemen itu, di samping kemahiran yang dimiliki.

Kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir yang dirakamkan dalam al-Quran menerusi surah al-Kahfi ayat 66-82 menunjukkan adab dalam menuntut ilmu.

Suatu perkara yang dapat dilihat dalam pertemuan antara Nabi Musa dan Khidir adalah bagaimana tawaduk dan rendah hatinya Nabi Musa sebagai seorang 'murid' yang mahu mempelajari sesuatu ilmu daripada gurunya. Tutur katanya penuh adab dan tingkah lakunya penuh sopan, syarat yang amat penting bagi sesiapa saja yang mahu menuntut ilmu.

Meneliti kisah Nabi Musa dan Khidir juga membolehkan kita membuat kesimpulan iaitu mereka secara tidak langsung menggariskan beberapa adab penting dalam mencari ilmu, khususnya dalam berguru.

Pertama, ilmu adalah kurniaan Allah. Tidak ada seorang manusia pun yang boleh mendakwa bahawa dia lebih berilmu berbanding orang lain, kerana ada juga ilmu yang juga anugerah Allah tanpa mempelajarinya (ilmu ladunni iaitu ilmu yang dikhususkan untuk hamba Allah yang salih dan terpilih saja).

Kedua, perlu bersabar dan tidak terburu-buru serta mengutamakan kebijaksanaan pada setiap ketika.

Ketiga, seseorang pelajar perlu memelihara adab dengan gurunya.

Antara adabnya adalah seseorang pelajar mesti bersedia untuk mendengar penjelasan daripada guru dari awal hingga akhir, sebelum bertindak dengan mengabaikan perintah guru.

Selain memuliakan guru, kita bertanggungjawab untuk menunaikan hak mereka.

Antara hak guru yang perlu ditunaikan adalah:-

# Merendah diri terhadap guru.

# Memandang guru dengan penuh hormat dan meyakini bahawa keperibadian mereka adalah lebih sempurna.

# Panggillah guru dengan gelaran mulia sebagai tanda menghormati mereka.

# Mengiktiraf hak guru terhadap diri kita.

# Mendoakan untuk guru sepanjang hayat mereka.

# Berkelakuan penuh sopan ketika mengikuti pembelajaran.

# Meminta izin guru sebelum memasuki kelas, rumah atau tempat yang khusus seperti bilik guru.

# Mendengar isi pengajaran dengan tekun walaupun topik perbincangan telah diketahui.

# Tidak mengemukakan pertanyaan bagi sesuatu masalah yang telah pun diketahui jawapannya.

Imam Al-Syafie pernah mengungkap: "Bersabarlah kamu dalam perjalanan jauh demi menemui gurumu, sesungguhnya lautan ilmu itu diperoleh menerusi perjalanan kamu menemuinya. Sesiapa yang tidak berasa kepahitan menuntut ilmu sedetik, ia pasti menelan kehinaan dek kejahilan sepanjang hayatnya."

Sumber: Wan Roslili Bt. Abd. Majid (Pegawai Penyelidik), Berita Harian (19/05/2005

Iklan Cicak Paling Lucu!!

GURU 'JUMUD' PUNCA PENINDASAN 'HALUS' TERHADAP GURU

Istilah jumud menurut kamus dewan adalah beku, kaku, kolot; menjumudkan menjadikan sesuatu (kon­sep) jumud: ~ pemikiran masyarakat; kejumudan perihal (keadaan) jumud, ke­bekuan, kekakuan: kelesuan dan ~ tradisi ilmu.

Guru 'jumud' yang cuba aku sampaikan adalah bermaksud guru yang mendiamkan diri,tidak membantah dan hanya menerima tugasan tanpa sebarang pemikiran.Istilah'beku' atau 'kaku' dalam menyuarakan pendapat dan lebih selesa berada dalam 'comfort zone' adalah kriteria perlabelan aku terhadap seseorang itu yang dikatakan 'guru jumud'.

Itulah sikap yang dibawa oleh guru-guru sekarang yang membuatkan guru menjadi lemah kerana 'mulut guru' yang sepatutnya lantang bersuara seperti digam oleh pihak-pihak tertentu secara 'halus'.Guru-guru seperti 'penakut' kerana mungkin dari tindakan berdebat akan sesuatu perkara itu ,boleh mengundang risiko dalam kenaikan pangkat,di'GAM',atau mungkin kehilangan kerja.

Mari kita melihat istilah guru berdasarkan kamus dewan iaitu orang yg kerjanya mengajar; pengajar; pendidik.Ingin aku tambahkan lagi iaitu guru adalah seorang ilmuan yang akan menambahkan ilmu pengetahuannya dari semasa ke semasa.Guru sepatutnya lebih 'berkarya' dengan ilmu pengetahuan melalui pembacaan,pemikiran,pandangan dan penulisan disamping menyebarkannya kepada para pelajar khasnya.Ijazah sarjana belum cukup melayakkan 'title' seseorang guru itu.Justeru seseorang guru perlu menuntut ilmu ke aras yang lebih tinggi dengan kelulusan sarjana dan phD.


Malangnya kredibiliti guru diperkotak-katikan oleh Kementerian yang bertanggungjawab kerana tugas utama guru dicampuradukkan dengan tugas-tugas pengkeranian dan tugas-tugas sampingan yang amat banyak.Berdasarkan pengalaman 2 tahun aku di sekolah,berdasarkan tugasan yang telah diberikan didapati 30% sahaja tugasan aku sebagai pengajar dan selebihnya 70% adalah tugasan mengurus dan mentadbir kelas di samping tugasan-tugasan sampingan.Ini tidak menunjukkan kerjaya sebagai guru akan tetapi lebih kepada kerani atau pegawai pengurusan murid.Bebanan yang ditanggung oleh guru-guru menyebabkan ilmu seseorang guru itu terbantut dan disempitkan dengan tugasan-tugasan yang sepatutnya tiada kaitan dengan guru.Guru terlalu sibuk dalam tanggungjawab yang diberikan dan mengalami 'kelesuan' untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran malah tiada masa untuk menambah pengetahuan sedia ada.


Guru-guru bukan 'bodoh' sebenarnya dan terperdaya dengan kualiti dan peningkatan prestasi yang sering dilaung-laungkan.Dasar 'all in one' yang memerahkan keringat guru-guru dengan bebanan tugas-tugas yang diberikan semata-mata cuma inginkan 'tenaga percuma' tanpa perlu mengajikan pekerja-pekerja tambahan untuk menolong dalam pengurusan murid terutamanya dalam pengurusan data dan dokumen serta tugas-tugas sampingan yang lain.'Anugerah Perkhidmatan cemerlang' adalah umpan bagi guru-guru yang boleh menjalankan semua bebanan ini dengan patuh.Bukan guru tidak sedar mereka dipergunakan cuma mereka mengambil dasar 'tutup mulut' dan 'redha ' mengenai hal ini.

Jika 'Bebanan' ini tidak dapat dipisahkan dari tugasan guru,maka ia akan membawa kesan negatif kepada dunia pendidikan.Pertama,Kesan buruk kepada integriti seseorang guru tersebut.Semakin lama guru akan hilang semangat untuk menjadi pendidik dan membuat kerja 'cincai'.Ramai dikalangan guru sudah putus asa dan hilang arah setelah sekian lama berkhidmat.Kedua,akan menyebabkan kurangnya 'ilmuan' dikalangan guru.Bebanan yang ditanggung telah menyebabkan guru kehilangan masa untuk meningkatkan ilmu pengetahuan mereka di samping untuk melanjutkan pelajaran secara sambilan.Maka semakin lama negara akan ketandusan 'modal insan' dalam mengayakan ilmu-ilmu pengetahuan melalui pemikiran.pandangan dan penulisan guru-guru tersebut.Yang ketiga,kualiti dalam pengajaran dan pembelajaran (p&p)semakin merosot atau 'ditakuk lama'.Bebanan menyebabkan proses pengayaan (P&P) terhad oleh masa dan keupayaan tenaga guru-guru.

Itulah masalah yang 'tak nampak' tetapi membawa impak yang buruk dalam jangka panjang.Bila 'pendidik' yang menjadi tunjang kepada ketamadunan sesuatu bangsa dipandang sepi maka hilanglah keberkatan ilmu yang akan membawa keruntuhan sesuatu bangsa.Guru-guru perlu melantangkan suara agar masalah ini dipandang serius dan ditangani segera.Sikap 'jumud' cuma akan menambahkan lagi luka yang sedia ada dan guru-guru tidak akan merasa'selamat'.Sebaliknya ditekan dan dikerah sehingga guru tersebut menjadi 'mangli'


Terima kasih kerana ada usaha 'mengkaji bebanan guru' yang tidak ada sebarang penyelesaian pun seperti yang diharapkan oleh guru-guru.Terima kasih juga kepada NUTP kerana terlalu sibuk dengan 'pakej perlancongan' akhir tahun sehingga 'terlupa' tentang masalah guru-guru.

Diakhir kata,semua pernyataan ini ikhlas dari seorang guru yang ingin memajukan bidang pendidikan negara.Tiada kaitan dengan sebarang parti politik atau mana-mana badan dan agensi yang lain.Cuma luahan rasa seorang guru yang ambil tahu perkembangan dunia pendidikan kini dan sayangkan kerjayanya.Assalamualaikum...

Thursday, November 11, 2010

Sinar islam di kutub utara

Masjid pertama Kanada di Artik dibuka

Lihatlah Kebenaran Islam...Dimana-mana sahaja di muka bumi ini akan disinari syi'ar Islam walaupun ke tempat yang jarang dihuni oleh manusia.tiada lagi manusia yang tidak pernah mendengar perkataan 'islam'kerana islam sudah sampai ke mana-mana sahaja di pelosok dunia.Cuma persoalannya, sejauh manakah keimanan seseorang insan itu yang mengakui dirinya sebagai islam itu terhadap agama yang mereka anuti.Sesungguhnya kebenaran Islam sudah tersebar luas.Apakah umat islam hari ini bangga dengan bilangan yang ramai tetapi lemah seperti buih-buih ombak ditepi pantai?Marilah kita menjadi mukmin yang berkualiti.

berita harian 2010/11/12



MASJID pertama di Artik ini dilengkapi dapur dan perpustakaan untuk kemudahan jemaah.OTTAWA: Masjid pertama Kanada di Artik dibuka semalam di Inuvik untuk memulakan khidmat sebagai rumah ibadat di kawasan komuniti Islam di sana.

‘Masjid pasang siap’ itu tiba di bandar utara kecil bulan lalu melalui perjalanan 4,000 kilometer (km) melalui darat dan air. Beberapa wartawan termasuk pemberita televisyen Arab menyertai penduduk Islam tempatan untuk majlis pembukaannya. Bilangan penduduk Islam di bandar dengan 4,000 penduduk di Wilayah Barat Laut Kanada itu meningkat sejak beberapa tahun kepada kira-kira 80 orang. Mereka sebelum ini beribadat di dalam sebuah karavan berukuran tiga kali tujuh meter sehingga ia tidak lagi dapat menampung bilangan jemaah.

Masjid baru yang digelar sebagai masjid kecil di Tundra oleh media Kanada itu dihiasi dengan permaidani merah di ruang utama, mempunyai sebuah dapur dan perpustakaan, kata ahli jawatankuasa masjid, Amer Suliman.

“Langit kelabu tetapi lampu dari masjid dan kubah menjadikan ia terang, ia tidaklah terlalu sejuk di luar sana dan tetamu berkumpul di sini,” katanya yang dihubungi.

Bangunan pasang siap itu dibawa dari Manitoba kerana harga bagi buruh dan bahan adalah lebih rendah berbanding di bahagian utara Kanada. – AFP

Kehidupan Tuan Guru Nik Aziz setiap hari Jumaat

sejuknya mata memandang pemimpin seperti ini.kaya dengan ilmu,bersederhana dalam kehidupan dan menolak kepentingan dan kekayaan dunia..Kepimpinan yang mencontohi kepimpinan Rasullullah S.A.W.Doakan pemimpin begini lahir lebih ramai lagi dan aku doakan Allah memberkati Tuan guru di dunia dan akhirat.

Sorry bukan menyokong pas.Tapi Gunalah mata dan akal,Lihatlah perbezaan diantara pemimpin-pemimpin ini dan rujuklah Al-quran dan Sunnah.Pilihlah kepimpinan Islam itulah keutamaan.

Wednesday, November 10, 2010

main kening:iklan cadbury versi melayu

lawak giler iklan ni...tontonlah ye:)

Tuesday, November 9, 2010

Penjaga Kaabah meninggal dunia

metro,9 nov2010

MAKKAH: Penjaga kunci Baitullah, Sheikh Abdul- aziz Al-Sheibi (gambar), 82, meninggal dunia lewat kelmarin.

Jenazahnya dikebumikan di tanah perkuburan Maalla selepas disembahyangkan di Masjidil Haram.


Keluarga Al-Sheibi menjadi penjaga kunci Kaabah sejak zaman jahiliah lagi.


Ia diwarisi anggota tertua dalam keluarga itu dan tidak diturunkan daripada bapa kepada anak. Faktor usia menjadi asas utama dalam mewarisi tugas itu. Semua pemerintah Islam menghormati keluarga Sheikh Abdulaziz sebagai penjaga Kaabah dan kunci rumah Allah itu. Keluarga Al-Sheibi mempunyai pertalian darah dengan Sheiba bin Othman Abitalha yang hidup ketika zaman Nabi Muhammad (SAW) Mereka memegang jawatan berkenaan sejak zaman Qusay bin Kilab yang hidup sebelum Rasulullah (SAW). Sheikh Abdulaziz pula memegang jawatan itu sejak 16 tahun lalu. Terdapat 370 orang dalam keluarga Al-Sheibi ketika ini dan kebanyakan mereka tinggal di Makkah. Baitullah dicuci dua kali setahun iaitu pada pertengahan Syaaban dan pertengahan Zulqaedah, menggunakan air zamzam yang dicampur dengan air mawar bersama haruman Oud.


Sebelum ini, Kaabah dibuka tiga kali sebulan untuk orang ramai bersolat di dalamnya tetapi amalan itu dihentikan apabila terlalu ramai yang cuba memasukinya. Kunci Kaabah tidak berubah apabila pintunya ditukar, termasuk pintu yang terbaru, yang diperbuat daripada emas tulen. - Agensi

Sedekahlah Al-fatihah kepada arwah ,Sheikh Abdul- aziz Al-Sheibi

KARNIVAL FUTSAL SEKOLAH PENDIDIKAN KHAS PERSEKUTUAN PULAU PINANG

Fuyooh!!!!!! Main macam professional…….


Pada 30 oktober 2010 yang lalu bertempat di BOLA- BOLA MAK MANDIN Seberang Perai,telah berlangsungnya Karnival Futsal Sekolah Pendidikan Khas Persekutuan Pulau Pinang.Karnival ini dihangatkan dengan aksi-aksi kelas professional bintang-bintang sekolah yang amat luar biasa.Tak boleh tahannnn…..


Salah seorang pelajar pendidikan khas sedang mengambil foto sebelum berangkat.Muka macam Drobga kalu sekali pandang lah.Dua kali pandang jadi M.Saravanan pulak.hehe



‘Melihat ‘ penerangan dahulu sebelum memulakan aksi futsal mereka.Tengok cikgu bola mereka tekun menurunkan ‘ilmu bola’.Cikgu ini hebat giler main bro wa cakap lu…..


Terhibur melihat telatah mereka…Tengok pelajar ni apa yang ditunjukkan agaknya..Mereka ni normal macam orang biasa je.Cuma ditakdirkan tak boleh mendengar dan bercakap ..yang lain semua mantaplah…Budak yang pakai baju ‘MALAYSIA ,ni paling mencuri tumpuan pada hari tersebut dengan telatah permainannya.

‘Rentak samba’ bermula…Masing-masing bermain dengan penuh skill,taktik dan bertenaga…Jangan pandang sebelah mata ye…Sapa tengok dia tahulah kehebatan bakat diorang ini……



Ada gaya…Bintang yang sedang menyinar di sekolah pendidikan khas ini..Mengelecek mengalahkan Cristiano Ronaldo ….




Permata baru..Mungkinkan ini barisan pelapis bola sepak ke sukan Para limpik mewakili Malaysia suatu hari nanti.Insyaallah kita doakan……



Inilah barisan guru dan staf sekolah pendidikan khas (aku tumpang main je)…Semuanya hebat-hebat belaka.Kehebatan mereka ini sangat digeruni pihak lawan..Yelah kalu para pelajar pun dah hebat cikgu-cikgu pun lagi hebat …walaupun perut dah kedepan namun masih bertenaga dan pantas..cayalah..Belakang kiri: Fabregas,Reina,Kaka,Vidic, Ozil Depan dari kiri:Rooney, Ryan gigs,Ibrahimovic,Drogba


Di akhir kata,majulah sukan untuk negara…Jumpa lagi tahun depan (jika ada lagi).Memang syok habislah layan main futsal hari ini.Semoga semua amalkan bersenam dan bersukan untuk kesihatan yang unggul.wasalam

Sunday, November 7, 2010

ANAK SOLEH DAN SOLEHAH IMPIAN IBUBAPA


Betapa bahagianya ibubapa apabila anak-anak mereka menjadi seorang yang soleh dan solehah.Apakah harta yang lebih berharga selain memiliki anak-anak yang soleh dan solehah?Biar wang berbilion harta segunung Everest pun belum tentu anda akan memiliki seorang pun anak-anak semulia ini.Impian memilikinya amat-amat tidak ternilai harganya.Maka,beruntunglah ibubapa yang memiliki anak-anak soleh dan solehah.Sesungguhnya doa anak-anak yang soleh akan menolong seseorang mukmin itu sesudah meninggal dunia.

Oleh itu,usaha ibubapa dalam membentuk dan mendidik anak-anak ke arah itu perlulah dilakukan bersungguh-sungguh.Anak-anak tidak akan membesar menjadi soleh atau solehah jika tidak ada pendidiknya iaitu ibubapa itu sendiri.Ibubapalah contoh yang terdekat bagi anak-anak ini.Segala impian bermula dari pasangan itu sendiri.Merekalah yang menentukan masa depan anak-anak mereka.Jika mereka menginginkan dan mendidik anak-anak menjadi seorang beriman,jadilah dia seorang yang beriman.Jika ibubapa menginginkan dan mendidik anak-anak menjadi penyanyi,jadilah dia peserta idola kecil(rancangan yang tengah 'hot' yang menjadi kebanggaan orang 'melayu' skang.Maka sesudah mereka meninggal dunia diiringilah 'lagu-lagu' kepada mereka oleh anak-anak mereka.

Bukahkah sejuk mata dan hati memandang anak-anak yang sedang sembahyang,mengaji dan membaca buku-buku ilmu?Bukankah hatimu merasa tenang melihat anak-anak yang baik akhlaknya dan terpuji perbuatannya?Semuanya bermula dari didikan pertama dari seawal usia kanak-kanak tersebut.





Doa merekalah yang akan menolong kita sesudah kita meninggal dunia.Inilah harta yang tak ternilai harganya yang akan kita tinggalkan di dunia ini.




Ibubapa rajin-rajinlah membaca buku-buku.Sesungguhnya mendidik anak juga suatu ilmu yang perlu dipelajari.Maka banyakkanlah membaca.Jadikanlah buku-buku mendidik anak-anak berteraskan islam sebagai panduan.Insyaallah mudah-mudahan Allah akan memakbulkan impian anda memiliki anak soleh...



Jangan lupa menyemai ilmu pengetahuan kepada anak-anak sejak dari dari kecil lagi.Sesungguhnya ilmu pengetahuan ibarat baja yang menyuburi pohon-pohon.Tanpa baja pohon-pohon tidak akan membesar dan subur seperti yang kita inginkan.Hasilnya'buah'boleh kita bezakan antara yang dibajai dengan yang tidak dibajai.Jangan sesekali biarkan anak-anak membesar dan belajar sendirinya.Susah untuk membentuk mereka lagi jika mereka sudah membina asas pemikirannya yang tersendiri.Ibarat pohon-pohon terbiar ,tumbuh dan membesar tanpa dihargai dan dijagai oleh tuannya kelak akan menyusahkan tuannya kembali.Kanak-kanak dahagakan ilmu pengetahuan sama seperti mereka sedang kehausan air.Maka siramilah anak-anak anda dengan sifat membaca dan menuntut ilmu dari sejak awal lagi.


Maka marilah kita berusaha mendidik anak-anak menjadi anak soleh dan solehah.InsyaAllah anda buat anda dapat...



Diakhir kata bacalah puitis ini sebagai renung-renungan kita bersama


SOAL JAWAB AGAMA

Disini aku telah letakkan link soal jawab agama bagi yang musykil tentang soal agama.Sila pergi ke interesting link.Disana ada SOAL JAWAB AGAMA.Sila manfaatkanlah link ini.'Tiada lagi alasan kejahilan agama di zaman moden dan canggih ini'.Fikir-fikirkanlah.

Saturday, November 6, 2010

Halloween:Umat Islam dilarang sambut

Hari Halloween sering kita dengar.Ia merupakan hari sambutan masyarakat Kristian amnya.Namun ada juga melayu 'mat saleh' yang menyambutnya.Aku tak menyebut orang Islam kerana orang Islam pasti tidak akan menyambutnya.Hari halloween ini pasti jelas haram disambut kerana ia milik orang Kristian dan kita dilarang menyerupai dan menyambut amalan agama lain.Peringatan ini aku tujukan kepada adik-adik yang sedang membesar.Takut mereka terikut-ikut dengan perangai artis.Yelah tengok artis boleh sambut kenapa dia tak boleh?Kalau mereka terjun lubang tak akan kita pun nak ikut sama kan?Ikutlah apa yang diperintah oleh Allah dan jauhilah apa yang dilarang oleh Allah.Inilah rahsia Survive di muka bumi ini.Sesungguhnya keseronokan cuma sementara.Bagi yang ingin keseronokkan dia akan mendapat keseronokkan tapi jiwanya kosong dan tiada ketenangan.Itulah tanda orang yang lalai dan rugi di dunia dan akhirat.Janganlah menjadi 'jahil' di zaman moden yang penuh ilmu maklumat ini.Maka 'jahil' di zaman ini lebih hina daripada zaman jahiliah dahulu.Maka beramal dan menuntut ilmulah sebanyak mungkin.Kerana jika kita ada harta,kita terpaksa menjaga harta itu,akan tetapi jika kita mempunyai ilmu, ilmu itu akan menjaga kita.Subhanallah....





Artis berparti Halloween




BUDAYA ASING... gambar Fasha bersama kenalannya meraikan Halloween yang terpapar pada Facebook kelab peminat. KUALA LUMPUR: Mengaibkan apabila ada artis tanah air tergamak menyambut Halloween pada 31 Oktober lalu, sedangkan perayaan itu jelas bertentangan dengan ajaran Islam.

Sekurang-kurangnya dua artis dikesan berbuat demikian, dipercayai di sebuah kelab malam sekitar ibu kota, biarpun jumlahnya mungkin lebih ramai.


Artis terbabit ialah pelakon kontroversi, Fasha Sandha dan penyanyi popular, Joe Flizzow.

Gelagat mereka dikesan selepas lapan gambar Fasha berpakaian seksi ala ‘Genie In The Bottle’ dimuat turun dalam laman sosial Facebook milik kelab peminatnya.



Daripada jumlah itu, tiga gambar Fasha bersama teman lelakinya, Rizal Ashram atau Jejai, dua gambar solo Fasha dan masing-masing satu gambar Fasha bersama Joe, dengan seorang rakannya dikenali Azian dan gambar bertiga bersama Jejai dan Azian.


Satu gambar solo Fasha ketika menyambut hari itu turut dipapar dalam sebuah laman web hiburan tanah air.

Tindakan Fasha turut mendapat reaksi berbeza daripada peminatnya dalam laman sosial berkenaan. Daripada 29 komen, ada yang menyokong pelakon berusia 26 tahun itu, ada peminat memberi nasihat secara baik dan tidak kurang juga yang mengkritiknya.

Bagaimanapun, Fasha atau nama sebenarnya Nur Fasha Sandha ketika dihubungi Metro Ahad, enggan mengulas berkenaan isu itu.

Halloween berasal daripada perkataan Hallowe’en iaitu singkatan daripada ‘All Hallow’s Eve’ (malam sebelum hari ‘All Hallow’).

Selain itu, perayaan ini ditentukan mubaligh Kristian bertepatan dengan hari perayaan orang gasar kerana mahukan kaum itu mempercayai agama mereka.

Bagi penganut Kristian, Halloween biasanya dikaitkan dengan syaitan, iblis, ahli sihir, hantu, goblin dan makhluk mitos yang menyeramkan.

Selain itu, perayaan itu disambut dengan menghiasi rumah dan pusat beli-belah dengan simbol tertentu seperti labu yang diukir membentuk wajah menyeramkan iaitu nama Jack-o’-lantern dan berpakaian aneh.

Mengulas mengenai budaya itu, Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd Tamyes Abd Wahid berkata, orang Islam tidak boleh terpedaya hingga terbabit dalam perayaan berkait dengan agama lain seperti Halloween kerana adalah jelas ia satu daripada upacara orang Kristian.

“Jika berkaitan dengan agama lain selain Islam, kita seharusnya berhati-hati walaupun menyertainya sekadar untuk suka-suka. Apa matlamat kita meraikannya, sedangkan ia bukan dalam budaya Islam.

“Dalam Islam, ada perkara yang boleh untuk kita raikan, kenapa kita perlu cari budaya yang berkaitan dengan agama lain seperti menyambut Halloween.

“Tidak kira hanya suka-suka atau apa juga tujuannya, orang Islam patut mengelak menyambut perayaan Hallowen kerana ia boleh mendatangkan syirik,” katanya

Thursday, November 4, 2010

Makanan Jepun Halal


Bagi yang ingin mencuba makanan jepun tetapi was-was status halalnya, kini anda tidak perlu khuatir lagi.Restoran ini ada menyediakan hidangan jepun yang dijamin halal dan bersih.Sesungguhnya ,mencari yang halal itu satu kewajiban orang Islam.Selamat menjamu selera...

O-Shima tawar hidangan Jepun halal

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOFmegat@kosmo.com.my

ASNIDAR Hanim (kanan) dan Pengurus Restoran, Nurhana Moksin (kiri) bersama hidangan enak Restoran O-Shima.
SHAH ALAM - Bagi peminat makanan Jepun yang mahukan menunya disediakan oleh usahawan beragama Islam dengan keyakinan bahawa bahan-bahan mentahnya diperoleh daripada sumber yang halal, maka Restoran O-Shima adalah pilihan terbaik.
Restoran itu yang telah membuka sebuah cawangan barunya di medan selera pusat beli-belah Oasis 9 di Seksyen 9 di sini menawarkan 11 menu hidangan istimewa yang pasti membangkitkan selera pengunjung.
Pemilik bersama restoran itu, Asnidar Hanim Yusuf berkata, premis tersebut yang dibuka sejak awal bulan ini dan dinamakan O-Shima Ramen memiliki keunikan tersendiri kerana terdapat 10 menu berasaskan mi Jepun atau ramen yang ditawarkan kepada para pelanggan.
Satu lagi hidangan menarik yang disediakan ialah nasi ikan belut salai.
Antara menu ramen yang terdapat di restoran berkenaan ialah chicken katsu (ayam goreng bersalut serbuk roti), miso yummy ramen (ayam rebus bersama jagung dan rumpai laut), Korean ramen (sayuran jeruk dan ayam rebus) dan prawn mania ramen (udang bersalut serbuk roti).

'Pandainya’ Melayu mendidik anak

Memang tak dapat dinafikan ke’pandai ‘an orang melayu mendidik anak mereka.Yelah , baru masuk darjah lima dah naik motosikal ke sana sini.Bawa laju pulak dan merbahaya.Yang paling mencabar tak pakai helmet pula dan membonceng rakan-rakan lain bersama .Fenomena ini dah jadi kebiasaan dan anda dapat lihat dimana-mana.bukan lagi di kampung bahkan di taman-taman pun dah kerapkali jumpa.


(gambar adik-adik comel ini sekadar gambar hiasan)

Persoalannya di mana ibubapa mereka belajar mendidik anak-anak mereka sebegini?Nak anak jadi juara lumba motosikal kah atau korban jalan raya ?Ibubapa begini, ibubapa yang tak ada otak.Tak memikirkan keselamatan anak-anak dengan membiarkan anak-anak menunggang motosikal sesuka hati mereka sahaja.Bila berlaku kemalangan barulah nak menangis dan menyesal.Tak apa anak ramai lagi ada kot?

Tidak hairan lah ramai remaja melayu terlibat dengan gejala sosial seperti lumba haram.Ini hasil ‘ kepandaian’ dan ‘galakan’ ibubapa melayu itu sendiri.Lepas rempit terus kepada maksiat dan lama-lama rosaklah bangsa melayu.Ini berpunca dari mentaliti dan cara didikan masyarakat melayu itu sendiri.Ibubapa melepaskan tanggungjawab kerana sibuk dengan urusan sendiri.Anak-anak dibiarkan membesar dengan sendiri tanpa didikan yang teguh.Akhirnya ramai yang terlibat ke kancah yang tidak bermoral.



Bukalah mata dan cuba perhatikan bangsa lain.Pernahkah anda terjumpa anak-anak mereka menunggang motosikal tanpa lesen?Adakah anak-anak mereka terlibat dengan rempit dan dadah?Tengok cara mereka didik anak-anak mereka?Kalau anak tidak pandai sekalipun,anda boleh jumpa anak-anak mereka sedang berusaha bekerja di pasar-pasar raya untuk mencari rezeki.Anak-anak melayu?

Di akhir kata aku memang tak berapa suka dengan mentaliti dan cara sesetengah orang melayu mendidik anak-anak mereka.Teguran dan nasihat aku tujukan supaya bangsa aku dapat mendidik anak-anak mereka dengan cara yang betul dan bersungguh-sungguh.Aku tidak mahu melihat generasi melayu digantikan dan terus digantikan dengan generasi yang lemah dan jahil.Jadikanlah Agama Islam sebagai panduan hidup kerana agama Islam juga mengajar cara mendidik anak-anak dengan betul dan sempurna.Rajin-rajinlah menuntut ilmu sesungguhnya mendidik anak juga perlukan ilmu pengetahuan.

Kuasa Allah:Lagi masjid terselamat dari tsunami

Allamdullilah.Di sebalik bencana dan malapetaka yang telah berlaku, Allah telah menunjukkan Kebesaran dan KeesaanNya kepada kita semua.Masjid sekali lagi terselamat dari diranapkan dek tsunami manakala yang lain musnah sama sekali.Inilah kebesaran yang ditunjukkan kepada kita supaya mengesakan Allah S.W.T.Hai manusia gunalah matamu untuk melihat kebesaran Allah,bukalah pintu hatimu untuk menerima hidayahnya,gunakanlah akalmu untuk berfikir keagunganNya.Marilah kita jadikan segala musibah dan bala bencana ini untuk menginsafi diri dan bertaubat kepada Allah S.W.T.Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.


metro,khamis 4 November 2010
Tsunami di Mentawai: Hanya masjid terselamat


KEPULAUAN MENTAWAI: Kuasa Allah, itu yang hanya mampu dilafaz apabila sebuah masjid di perkampungan Pasapuat, Pulau Pagai Utara, di sini, masih teguh berdiri meskipun kawasan rumah sekitarnya hancur akibat dilanda tsunami.
Ketika kejadian malam Isnin itu, tiga keluarga berlindung dalam masjid yang gelap selepas bekalan elektrik terputus dan mereka hanya mengalami cedera ringan.

Masjid berkenaan yang sudah berusia 31 tahun tidak dimasuki air seolah-olah air mengelak sebaik tiba di pagar masjid itu sebaliknya hanya melalui tepi kiri dan kanan dindingnya.
Ombak setinggi pokok kelapa ketika tsunami itu juga menghancurkan kawasan perumahan sejauh 100 meter dari pantai berkenaan, namun tidak mengorbankan nyawa 321 penduduk yang menghuni kampung berkenaan.

Tinjauan mendapati semua mereka masih menghuni kawasan dalam masjid itu sementara yang lain menghuni khemah yang dibina di atas bukit berhampiran.

Seorang penduduk, Idris, 35, berkata, ketika kejadian itu mereka merasa gegaran kuat sebelum beberapa bahagian rumah runtuh dan selepas itu mereka mula melarikan diri ke arah bukit

Tuesday, November 2, 2010

TARBUSH PENANG:’ARABIAN NIGHT’ YANG PENUH KEAJAIBAN.

Mesti ramai yang tertanya di manakah nak buat ‘annual dinner’ yang lain dari yang lain.Yelah asyik-asyik ‘annual dinner’ buat kat hotel je.Tanpa apa-apa tema atau aktiviti,pergi dan makan sahaja.Memang mudah tapi membosankan.Yalah tiap-tiap tahun macam itu sahaja.Kalau anda kerja sampai 20 tahun, tapi ‘annual dinner’ tetap sama makan masakan melayu ,’chinese’, ‘westen’tiap-tiap kali.Bukankah ‘boring’ dan jemu nak menjamahnya.

Di sini aku nak bagi cadanganlah,apakata korang cuba buat ‘annual dinner’ kat Restoran Tarbush yang ada tiga cawangan ini,satu kat Bukit Bintang,Sunway Pyramid dan Batu Feringghi ,Pulau Pinang.Buatlah tema’ Arabian Night’ macam kami dah buat baru-baru ni.Syookk!!!gempak habis…memang best.So korang try la.









30 Oktober lalu kami buat’ Annual Dinner’dekat Tarbush Penang.Majlis berjalan lancar dengan bantuan dan kerjasama sepenuhnya dari tuan pengurus dan para pekerjanya.Jangan takut pengurusnya orang ‘kita’ gak ,senang ‘deal’ ngan dia.Memang best dan sempoi bro ni.Terima kasih ‘menggunung’diucapkan kepada beliau.Tanpa beliau majlis ini tidak akan sempurna.





Korang boleh tengok la’pic’ ni macam-macam gaya.Dah macam orang arab pun ada.Best ngan ‘sporting’ cikgu-cikgu ni.Tak hairan lah malam tu jadi panaaaassss!!!!













Makanan pun ok..memang rasa ‘origin’arablah..Tak mahal pun dan bebaloi.Kami ambil buffet je.Memang rasa Arabian lah..’class’…..





Ada permainan dan cabutan bertuah lagi.Itu yang buat best.
Kami akhiri dengan Pemenang ‘King’ dan ‘Queen’ malam tu
bagi baju paling menyerlah.Memang padanlah!!!!!



Malam ini memang best tak tau nak bagitaulah.Korang kena cuba sendiri..Good luck, Tarbush memang best!!!!!!!

Monday, November 1, 2010

Piano stairs - TheFunTheory.com - Rolighetsteorin.se

Sesungguhnya ilmu itu dapat menggubah minda dan mentaliti negatif masyarakat..sains dan teknologi kemasyarakatan perlu dikaji dan dijadikan suatu cabang ilmu yang perlu ditekankan di Universiti tempatan.Lebih banyak teori disertakan praktikal perlu dilakukan oleh para pelajar yang mengikuti kursus ini di universiti.Suatu kegembiraan jika usaha yang kita lakukan dapat mengubah masyarakat menjadi masyarakat yang baik dan positif dari yang sedia ada.

Gol pelik dan lucu Nani:MU Lwn Tottenham

Rehat jap dari berfikir.Jom tengok gol pelik yang tak pernah aku tengok seumur hidup aku ni;P

Peringatan buat insan yang bernama WANITA

Azab Bagi Wanita




Setelah membaca peringatan ini ia telah menjawab persoalanku 'mengapa kaum wanita sangat ramai di neraka?'.Jadi aku sampaikan peringatan ini khususnya kaum wanita.Memang dari kecil lagi aku dah pun tahu peringatan ini.Dan aku rasa korang pun dah tahu.Tapi peringatan ini mesti disebarkan dan disebarkan lagi memandangkan banyak wanita-wanita di depan mataku sendiri memenuhi profil ahli neraka mengikut kepada peringatan yang anda akan baca di bawah ini.Sayangnya aku kepada golongan wanita, aku 'paste'kan peringatan ini kepada anda.Ingatlah tiada alasan tidak tahu 'jahil' lagi tentang agama di zaman teknologi canggih ini melainkan anda yang buat-buat jahil.Tolong sampaikan dan sebarkan kepada kaum muslimin dan muslimah terutamanya yang sedang memiliki profil ahli neraka yang berkenaan.Nasihat dan tegurlah mereka jika anda rasa mereka ahli keluarga atau rakan-rakan anda atau kaum muslimah seperti anda juga.



Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat

Renungan khususnya untuk para wanita



Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat

Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.



Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,



"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.



Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.



Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.



Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.



Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.



Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.



Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,

beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang

rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.



Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka

disiksa seperti itu?



*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.



*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.



*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.



*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.



*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.



*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.



*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan
.


P/s: Ya Allah perliharalah ibuku,isteriku,keluargaku,dan keturunanku dari siksa api neraka.Jauhkan mereka dari membuat perkara-perkara maksiat yang boleh merosakkan mereka dan juga perkara-perkara yang ada peringatan di atas ini.Engkau peliharalah mereka supaya menjadi hambaMu yang beriman dan taat akan suruhanMu.Amin...