BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Saturday, March 5, 2011

Hanya untuk wanita:Tips mencari suami yang berkualiti

                                
Di zaman sekarang semua orang mempercakapkan tentang soal cinta dan soal hati.Cinta melebihi segala-galanya.Cinta tiada logika.Tanpa perlu memikirkan sifat dan latar belakang pasangannya.Itulah kemanisan sebelum perkahwinan,segala-galanya indah belaka.
Bagi wanita,adakah jika seorang lelaki yang melamar dengan menyatakan hasrat cinta,anda akan menerimanya?Adakah anda melihat rupa,penampilannya dan keromantisannya sahaja?Adakah anda akan terbuai dengan kata-kata dan janji manis lelaki dan menyerahkan segala-galanya..
TIDAK...TIDAK..KATAKAN TIDAK...Bercinta itu yang sebenarnya-benarnya bukan kerana nafsu semata-mata.Jika anda bercinta kerana nafsu ,selepas berkahwin anda akan mendapat keperluan nafsu semata-mata...Sebab itu ramai wanita yang menjadi mangsa lelaki selepas perkahwinan disebabkan NAWAITU anda sebelum perkahwinan.Maka anda tidak mendapat keperluan lain iaitu kasih sayang dan keperluan zahir dan batin.Lebih malang,ada wanita yang berkahwin dengan pengganggur,penagih dadah,kaki pukul,dayus,tidak bertanggungjawab dan lain-lain lagi.
Wanita perlu BIJAK menilai pasangan sebelum berkahwin.Bukan bererti memilih ciri-ciri yang PERFECT kerana setiap manusia mesti ada kekurangannya.Namun pilihlah yang mempunyai ciri-ciri yang tersirat kerana yang tersirat itu lebih baik daripada yang tersurat.Jangan jadi Hamba Cinta kerana hamba kepada cinta akan membuatkan hidup akan musnah di kemudian hari.Sebaik-baiknya minta pertolongan orang tua jika ingin mencari jodoh.Ibubapa mana yang ingin merosakkan kehidupan anaknya...Fikir-fikirkanlah...
                 
Pada zaman di mana wanita melebihi lelaki, bukan mudah untuk mencari suami berkualiti. Namun, jika berpeluang membuat pilihan, berikut adalah ciri-ciri suami berkualiti yang mampu membahagiakan anda di dunia dan akhirat:

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian sopan. Sifat ini boleh dilihat, terutama sewaktu bersukan.
2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya lembut dan mudah bertolak-ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberi dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu-lalang ketika bercakap-cakap.
7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.
10. Wajah yang tenang, tidak kira ketika bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Bagaimanapun, hakikatnya ciri-ciri berkenaan pasti sukar dicari dalam dunia akhir zaman. Namun, sekurang-kurangnya ia boleh dijadikan panduan bagi anda mencari calon suami.

Nasihat penulis, buat ‘check list’ (semakan) berdasarkan 10 ciri berkenaan, berapakah ciri yang ada pada teman lelaki anda?

Jika ‘markahnya’ kurang daripada lima, maknanya dia bukan calon suami yang sesuai. Daripada anda berterusan ‘makan hati’ dan ‘menjeruk rasa’ berundurlah secara baik,Jadilah wanita BIJAK menggunakan akal dan elakkan menjadi HAMBA CINTA PALSU.
         

0 comments: