BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Tuesday, March 29, 2011

Jangan tertipu: Pengguna mesti tahu tentang kad kredit masing-masing



Adakah anda anda memiliki kad kredit?Saya rasa ini info yang penting yang nak sampai kepada pengguna kad kredit.Saya  pengguna kad  kredit dan saya jahil tentang kad saya sehinggalah peristiwa yang terjadi sebentar tadi.Begini ceritanya...

Ada seorang agen yang menelefon saya dan memberitahu saya bahawa dia adalah dari unit center dari sebuah syarikat di bawah jabatan pelancongan.Beliau menyatakan setiap pemegang kad wajib memiliki kad sampingan berupa kad diskaun yang memberi potongan diskaun untuk hotel,klinikswasta,umrah dan lain-lain lagi.

Disebabkan jahil  dan jarang guna kad kredit,saya telah memberikan 1)No akaun  2)No tarikh luput sebelum mengetahui produk yang dijual.

Nasib baik saya tidak memberikan nombor pin (3 angka dibelakang ) di bahagian belakang kad kredit.
Saya rasa tak wajar kalau sesuatu barang/produk  itu dipersetujui terlebih dahulu tanpa hitam dan putih kemudian baru dihantar ke rumah dan menerimanya.Sepatutnya kalau nak berniaga pun hantar terlebih dahulu browser atau pamplet berkaitan produk atau perkhidmatan yang hendak dijual kepada pelanggan.



Dengan rasa susah hati saya pun call maybank careline center dan mendapatkan maklumat yang terperinci mengenai situasi saya.Saya ambil keputusan" safety first "dan 'block" kad saya dan tunggu 7 hari untuk dapat kad kredit yang baru.


Bagi pengguna yang masih jahil macam saya(kalau ada) JANGAN DEDAHKAN KEPADA SESIAPAPUN perkara-perkara berikut:
1)No akaun
 2)No tarikh luput
 3)Nombor pin (3 angka dibelakang ) di bahagian belakang kad kredit.



Ini untuk memastikan pihak ketiga tidak memindahkan atau membuat urusniaga di akaun kad kredit anda.Diharap anda mengambil pengajaran dari kejahilan saya ini.SEKIAN ASSALAMUALAIKUM.

0 comments: