BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Tuesday, October 11, 2011

Bajet2012:Wajarkah umur pesaraan dinaikkan ke umur 60 tahun?

Anda kakitanagan kerajaan?nak kerja sampai umur 60 tahun?Bagi aku umur 60 tahun itu terlalu lama...sempat ke nak rasa pencen tu...kalu dapat umur 56 tahun pencen pun lagi ok.Bukan malas tapi faham-faham la semakin kita berusia semakin kita kurang produktif terhadap kerja...bukan kita nak kuat selama-lamanya.Mungkin orang-orang berpangkat besar memang xnak pencen sebab duit masyuk....tambah-tambah kalu ada hutang banyak.Tapi kami orang bawahan ini dah cukup2 dengan kerja dan nak kumpul bekalan akhirat pulak...kerja makin lama makin banyak...masa tua nilah masa nak kumpul pahala beribadat dan bersedia ke kehidupan seterusnya.Bagi la peluang kat anak muda nak kerja pulak dalam sektor kerajaan..kalu iya  pun  nak laksanakan bagi opsyen kepada kepada penjawat awam,siapa nak bersara wajib umur 56,58 dan 60 tahun boleh wat pilihan.Jangan paksa semuanya nak bersara 60 tahun terutamanya yang baru masuk kerja..Baca artikel di bawah tentang kesihatan rakyat Malaysia.


Bekerja sampai  60 tahun?mampukah aku jadi sekuat pakcik ini bila dah tua ?


KLANG: Tidak bersenam, bersenam dengan cara salah, stres, minuman keras dan merokok antara faktor utama dikenal pasti sebagai punca penyakit tidak berjangkit (NCD) terutamanya penyakit jantung yang banyak dihidapi oleh rakyat Malaysia.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, hampir 12,000 kematian akibat penyakit jantung dicatatkan di seluruh negara tahun lepas.


Beliau berkata kajian kementerian menunjukkan satu daripada setiap dua penduduk dewasa di Malaysia menghidapi hipertensi manakala setiap satu daripada lapan dewasa menghidapi diabetes.

"Semakin ramai rakyat mati lebih awal (pramatang) akibat penyakit NCD. Berdasarkan rekod, trend masyarakat kini meninggal sebelum umur 60 tahun akibat gaya hidup tidak sihat serta mengabaikan kesihatan.



Secara purata hanya kira-kira 15 peratus rakyat Malaysia yang melakukan senaman. Selebihnya tidak bersenam atau bersenam dengan cara salah," katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan Kesihatan Awam Selangor 2011 di sini, hari ini. - Bernama

0 comments: