BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Saturday, February 11, 2012

KFC i-CITY: KERANA AYAM MANUSIA BERGADUH?

JANGAN KERANA AYAM KITA HILANG SIFAT KEMANUSIAAN

kredit-MALAYSIAKINI.-janganlah kita berperang disebabkan ayam KFC.Buat malu dengan budak-budak sekolah sahaja.

Begitulah penangan ayam KFC...Bukan sahaja menjilat jari ,akan tetapi manusia pun boleh bergaduh kerananya.Pegaduhan ini adalah suatu insiden biasa antara pelanggan dan pekerja.Difahamkan menurut Malaysiakini,si pelanggan tidak puas hati apabila tidak diberitahu ayam telah kehabisan walhal dia telah lama berbaris panjang.Si pelanggan pun meninggikan suara kepada pekerja.Pekerja yang dah 'panas' pun memaki si pelanggan dan menyerangnya.Kejadian itu mungkin berhenti di situ,jika tidak ada perakam yang 'gatal tangan' menyebarkannya di YOUTUBE(tempat menyebarkan segala provokasi & kontroversi).

Kejadian ini telah memberi peluang kepada "BATU API-BATU API  POLITIK" yang sememangnya menunggu insiden-insiden sebegini untuk memecahkan rakyat.Apatidaknya si pelanggan dan pekerja KFC berlainan kaum,ini memberikan suatu isu yang 'panas' untuk diperhangatkan di kalangan rakyat.Memang si syaitan-syaitan bertopengkan manusia  ini seronok nak melagakan rakyat sebati dengan fitrah kejadian mereka yang tidak berasa senang melihat orang lain hidup aman.

Bagi aku semua salah:
1)Si perakam adalah' syaitan' utama dalam cerita ini.Rakam kejadian dan upload kat YOUTUBE.Bagi semua orang  tengok dan menimbulkan isu yang sepatutnya tidak dibangkitkan.Bagi aku, si perakam inilah yang patut ditangkap kerana dialah yang memulakan 'First Blood'.
Silalah upload gambar pergaduhan,lucah,hasutan,tidak puas hati, dan politik.Ada pasti tidak akan diambil tindakan,untung-untung anda akan dapat keluar di media massa selaku 'hero'.


2)Si pelanggan adalah mangsa keadaan.Namun si pelanggan sepatutnya tidak meninggikan suara kepada pekerja KFC.Ingat kerana mulut badan binasa.Kerana ayam takkan nak dapat lebam-lebam di muka.Tegur dengan cara baik sebab pekerja itu juga seorang manusia atau 'angkat kaki' tinggalkan KFC yang pengurusannya lemah ini menuju ke restoran makanan segera yang lain atau kedai-kedai makan yang lain.Kedai makanan berlambak-lambak kat i-city.Tak makan ayam KFC pun boleh hiduplah.


3)Si pekerja adalah insan yang bersalah dalam kejadian ini.Sebagai pekerja 'Customer always right'.Memang salah memarahi pelanggan apatah lagi menyerangnya.Sepatutnya ia ditangani dengan bijak dan rasional bukan dengan emosi.Sepatutnya pihak KFC i-CITY memohon maaf dan berjanji keadaan ini tidak akan berulang lain.Bekerja biar profesional lah,ayam habis bagitau pelanggan lebih awal supaya pelanggan tidak tertunggu-tunggu.


4)'Batu api-batu api politik dan perkauman ' menjadi pemanas keadaan.Menukar Insiden salah faham ini kepada insiden yang berbaur pekauman supaya hati mereka gembira apabila rakyat majmuk di negara ini saling berlaga.Mereka juga ada peluang menampilkan diri dan menjadi 'hero' dan portal-portal berita juga mendapat 'tajuk panas' supaya portal berita terus 'survive' di kalangan pembaca.
Apa-apapun,insiden ini seharusnya memberi pengajaran hidup kepada si pelanggan dan si pekerja agar lebih berhati-hati menggunakan mulut dan tindak-tanduk mereka.Malulah dah dewasa,kerana ayam nak bergaduh.Malu kepada budak-budak sekolah sebab mereka pun tidak pernah bergaduh disebabkan ayam si kantin sekolah.

Ayam di mana ayam?Sejarah baru negara tercipta 'Manusia bergaduh kerana Ayam KFC'.Sebarkanlah kelazatan ayam KFC yang menjadi rebutan ramai ini.Tak hairan lah kalu rakyat 'Somalia' pun bergaduh merebutnya.Kejadian ini juga sesuatu yang baru kepada negara  kerana budak-budak sekolah pun tidak pernah bergaduh merebut ayam di kantin sekolah.


kredit blog http://syok-blogger.blogspot.com/. "Benda baru terjadi "Ramai ahli politik tampil menyelesaikan 'insiden baru ini' kerana perkara sebelum ini tidak pernah terjadi.Agak sukar menyelesaikan masalah ini kerana memerlukan ahli politik pelbagai persatuan kerana kes ini melibatkan 'AYAM'.


Sejarah telah pun tercipta,'Manusia bergaduh kerana Ayam KFC'.Terima kasih kepada perakam kejadian,sejarah ini telah diketahui umum.Dan apa yang lebih penting YOUTUBE boleh digunakan untuk menyebarkan 'insiden-insiden panas' supaya  boleh dipolitikkan dan boleh digunakan sebagai salah satu senjata memecahbelahkan masyarakat.

0 comments: