BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Monday, October 18, 2010

bajet 2011:bajet untuk seluruh rakyat?

bajet 2011 telah diumumkan 15 oktober yang lalu...tapi aku rasa terkilan bajet ini tidak memihak kepada seluruh rakyat...bukan membangkang atau menghasut..tambahan pula aku orang kerajaan.aku makan gaji dengan kerajaan ..aku berdiri di belakang kerajaan...tapi bajet ini meminggirkan aku sebagai seorang rakyat..

Pada pandangan aku yang bukan profesional, apa yang aku dapat fikirkan bajet ini cuma menguntungkan pelabur dan peniaga...bukan kami selaku rakyat biasa....terutamanya yang hanya makan gaji....Tiada satu yang diumumkan berpihak kepada aku melainkan bantuan kewangan Rm5oo yang diumumkan disember ini.

Terlintas di fikiranku apakah maksud bantuan kewangan? sedangkan aku tidak perlukan bantuan kewangan...apa yang aku perlukan adalah bonus..sebagai tanda perhargaan atas perkhidmatan yang telah aku berikan selama setahun...setengah bulan gaji pun cukuplah.Hilang penat lelah bekerja bertungkus lumus selama setahun...ada yang sengaja buat tak tahu atau hilang sifat kemanusiaan semata-mata bersandarkan hujah-hujah yang logik dan relevan mengikut pandangannya...

Ish sukarnya hidup sebagai rakyat biasa...makan gaji,kerja sampai pukul 5, balik penat dan dah tak boleh buat apa...terpaksa la buat MLM katanya nak cari duit sampingan...Ada masa buat part time...kalu macam ini lah keadaannya...Bolehkah kualiti perkhidmatan awam kakitangan kerajaan dipertingkatkan?...bukan salah mereka semata-mata,keadaan tekanan ekonomi yang memaksa...nak pergi kerja nak kena isi minyak,bayar tol, nak makan lagi,belanja anak-anak lagi, dan macam-macam lah..kadang-kadang takut nak kuar..RM100 jadi macam RM10..Keadaan ini disebabkan kadar inflasi yang tinggi...maksudnya jika kita bandingkan harga barang kini dan dahulu,harga barang sekarang adalah lebih tinggi bagi barangan yang sama jika dibeli pada ketika dahulu....terkenang Milo ais dahulu pada era 1990,cuma 80 sen sahaja..sekarang harganya sudah mencecah RM1.50..Kadar inflasi sudah mencecah kira 10% di bandar mengikut pengetahuan aku..Sukarnya nak 'saving'..Adakah para pemimpin ambil tahu?

' Service charge 'naik 1% kepada 6%...dan terbaru cadangan caj perkhidmatan kepada saluran televisyen bebayar...pening-pening...Nampaknya tahun depan terpaksalah kurangkan makan MD, KFC ,BK, AMW,Radix dan yang kurangkan naik penerbangan...Nampak perkataan naik 1% macam senang tapi kesannya peningkatan perbelanjaan...'yang pasti rakyat Malaysia memang tak pernah kisah...janji dapat makan..

Pandangan aku secara iklas, Bajet ini bukan yang terbaik...dan tak ada kaitan langsung
dengan slogan yang dilaung-laungkan...rakyat didahulukan?Berpendapatan tinggi untuk siapa?Majoriti rakyat masih di tahap sama..Harap kerajaan lebih serius dalam membawa impian MAJORITI rakyat..bukan tertumpu pada sebilangan kecil golongan sahaja yang meraih keuntungan....Minta maaf itulah pandangan dari aku yang bukan pakar tetapi cuma rakyat biasa...Moga pandangan hina aku ini bukan dianggap suatu hasutan atau penentangan tetapi pembaikian untuk kesejahteraan rakyat kita bersama.

0 comments: