BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

u follow i & i follow u

Saturday, February 26, 2011

Antara loghat Utara Dan Kelantan,Yang Manakah Paling Releven?


                          

Di antara loghat utara yang kelantan yang mana lebih relevan?Tentulah loghat utara sebab aku orang utara...hehe..Namun aku harus bersikap adil kerana aku orang Malaysia..Mari kita ikuti penemuan aku tentang kelogikan loghat-loghat ini berdasarkan situasi situasi ini.

Situasi 1

Si Leman dan Si Ali dibesarkan oleh kedua-dua neneknya secara berasingan dari sejak kecik lagi.Si Leman dibesarkan oleh nenek sebelah ibunya yang berasal dari Kedah manakala Si Ali dibesarkan oleh nenek di sebelah ayahnya di kelantan.

Setelah berusia 13 tahun kedua-duanya dijaga semula oleh ayah dan ibu meraka semula di KL.Namun loghat kedua-dua anak itu masih tidak berubah.
Nak dijadikan cerita,suatu hari satu keluarga itu balik kampung untuk bertemu nenek sebelah ibu mereka.

Setelah tiba di kampung halaman,mereka mendapati nenek tidak ada di rumah.Lalu ayah dan ibu menyuruh Leman pergi mencari di Kebun dan Ali mencari di sawah padi.Dengan taat kedua-dua mereka pun menjalankan tugas.

Setelah 10 minit kemudian,Kedua-dua pun memberitahu ayah dan ibu mereka.

kata Ali. "Ali doh gi sawoh . gi gi nenek takdo...
kata Leman"Leman dah pi kebun.Pi pi nenek takdak...

Sorang kata gigi takda sorang kata pipi takda..Yang mana lebih releven gigi takada ke atau pipi tak ada?Ada sendiri yang fikir..hehe

Situasi 2.

Sepasang suami isteri baru berkahwin..Isteri berasal dari Kelantan manakala si suami berasal dari Pulau Pinang.Kedua-duanya baru 3 bulan menjalani kehidupan berumahtangga.

Pada suatu pagi,suami bangun lewat dan ingin bersarapan.

si suami: "Sayang,abang lapar.."
Si Isteri: "abang Gi la makan"

si suami tersentak dengan kata-kata isterinya.

Pada petang itu si suami ingin keluar memancing dan mengajak isterinya bersama-sama.

Si suami : "sayang,Jom keluar memancing"
Si Isteri: "Abang gi la mancing,sayang tak nak"

Si suami tersentak lagi tetapi masih memendam rasa.Dengan perasaan kecil hati dia pun keluar memancing.

Si suami balik sebelum magrib.Selepas waktu isyak,si suami mengajak si isteri menonton TV

Si suami : "sayang jom tengok TV"

dan anda mesti tahu apa yang isteri akan cakapkan ye..hehe

Si Isteri: Abang gi la tengok TV, sayang ada kerja ni"

Kali ini si suami tidak tahan lagi dan menjerkah kepada isterinya

"sayang ini, asyik kata abang gila-gila je dari tadi..Apahal?"

Secara kesimpulannya bahasa kelatan pun tak releven jugak...jangan marah!!!!

3 comments:

Rie Zarchry said...

haha..xrelevan kalau msing2 tak faham
sorg gigi, sorg pipi..besh2
tak pasan pun slame ni..hehe

HonEyBuNNy said...

hahahah...loghat kedah la releven sbb ku org kedah...hehehhe

NuR 'aQiLaH said...

bahasa jiwa bangsa :D